Actueel

Wat betekent de autoverzekering van de toekomst voor uw wagenpark?

Onder invloed van de toenemende schadelast, auto's met allerlei rijhulpsystemen, deelauto's en zelfrijdende auto's gaat de traditionele autoverzekering op de schop. Wat betekent dat voor u en voor uw wagenpark?

Het Nederlandse wagenpark telt bijna 13 miljoen motorvoertuigen, waarvan ruim 8,5 miljoen personenauto’s. Het is een interessante inkomstenbron voor verzekeraars, die desondanks al jaren worstelen met de winstgevendheid van hun autoportefeuille. De schadelast neemt toe, terwijl de maatschappijen de premies bewust laag houden vanwege het verplichte karakter van autoverzekeringen. Dankzij het enorme volume hopen verzekeraars op die manier klanten te 'lokken'.

Toenemende schadelast

De al jaren toenemende schadelast wordt vooral veroorzaakt door het stijgende aantal aanrijdingen. Bestuurders die afgeleid zijn door het gebruik van hun mobiele telefoon vormen daarbij een belangrijke factor. Ook de steeds grotere drukte op de wegen speelt een rol. Daarnaast lopen de kosten voor schadeherstel op, doordat auto's steeds meer elektronica bevatten. De reparaties worden daardoor simpelweg veel duurder.

De aanwezigheid van allerlei rijhulpsystemen als parkeersensoren, rem- en rijbaanassistentie zorgt gek genoeg eveneens voor een stijging van het aantal schades. Dat heeft te maken met het zogenaamde winterbandeneffect: door hulpmiddelen te gebruiken die veilig rijden bevorderen, zijn mensen juist geneigd meer risico's te nemen.

Bovendien leidt de transitie van brandstof- naar elektrische auto's tot een hogere schadelast. Uit een inventarisatie van brancheorganisatie Focwa en een onderzoek van verzekeraar AXA blijkt dat elektrische auto's niet alleen vaker schade rijden, de gemiddelde schadebedragen liggen ook hoger.

Zelfrijdende auto

Een volgende stap in de ontwikkeling van het autoverkeer is de zelfrijdende auto. Voordat die de weg op mogen zijn er echter nog wel een paar ethische dilemma’s op te lossen. Bijvoorbeeld de vraag wat de auto moet doen bij dreigend gevaar? Moet hij andere weggebruikers aanrijden of de bestuurder zelf slachtofferen?

Elektronische rijhulpsystemen en zelfrijdende auto's hebben mogelijk ook gevolgen voor de aansprakelijkheid. Wie is verantwoordelijk bij schade: de bestuurder of de fabrikant van de auto? Het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden oordeelde vorig jaar dat de bestuurder altijd verantwoordelijk blijft en niet de automatische piloot, maar sommige partijen zien de verantwoordelijkheid langzaam verschuiven richting de fabrikant. 

Directe autoverzekering

Met het oog op zelfrijdende auto's en om de afhandeling van letselschadeclaims makkelijker te maken, verkennen verzekeraars al een tijdje de mogelijkheid van een directe verzekering, waarbij de schade altijd door de eigen verzekeraar wordt afgehandeld. De directe verzekeringsvorm past goed bij de ontwikkeling van een autonome auto, waarbij niet de auto zelf, maar de mens verzekerd is. De bestuurder zal steeds meer de positie van inzittende krijgen, wat mogelijk gevolgen heeft voor het huidige aansprakelijkheidsrecht.

Deelauto's

Verzekeraars moeten ook inspelen op de groeiende deeleconomie. Vooral jonge mensen maken in toenemende mate gebruik van leen- of deelauto's. De huidige verzekeringspolissen zijn daar niet op ingericht, dus moesten de verzekeraars nieuwe producten ontwikkelen die schade vergoeden als iemand een auto leent of zijn eigen auto uitleent.

Uw wagenpark

Welke gevolgen dit allemaal heeft voor u en voor uw wagenpark? De premie zal de komende jaren als gevolg van de toenemende schadelast naar verwachting stijgen. Verder lijkt de traditionele autoverzekering zijn langste tijd gehad te hebben. De producten zullen mogelijk wijzigen, net als de aansprakelijkheid. Hierdoor is de dekking voor uw wagenpark wellicht niet meer toereikend. Misschien is het zelfs verstandig om uw huidige wagenpark op een geheel andere wijze in te richten.

Vragen?

Heeft u vragen over dit artikel? Of wilt u een analyse van uw huidige wagenpark en mogelijke verzekeringsoplossingen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag!

Meer weten?

Neem contact op →
Scroll naar boven